WKF Engineering heeft drie straffe jaren op de teller: een intrigerend interview met CTO Sebastiaan Bosmans

Op 30 november vierde WKF Engineering zijn derde verjaardag. Een fantastische mijlpaal. Chief Technical Officer Sebastiaan blikt trots terug op de eerste jaren van ondernemen en innoveren en kijkt ambitieus naar de toekomst. Lees snel verder.

 

Dag Sebastiaan, WKF Engineering bestaat ondertussen drie jaar. Als medeoprichter was jij erbij vanaf de start. Hoe heeft het bedrijf zich de afgelopen jaren ontwikkeld?

Sebastiaan: “WKF Engineering is kleinschalig begonnen, maar snel organisch gegroeid. In 2021 dook ik samen met Ben en Wendy in dit avontuur. Omdat we bij de start nog geen eigen medewerkers hadden, werkten we met externe consultants. Dat veranderde begin 2023, toen we onze eerste werknemer aan boord haalden. Daarna kwam ons bedrijf in een stroomversnelling en legden we ons alle drie steeds meer toe op ‘ons’ domein. Ben nam de rol op van CEO, Wendy van COO en ikzelf van CTO.

Vandaag bestaat WKF Engineering uit een sterk team van 50 gedreven medewerkers, verspreid in België, Tunesië en India. Ook ons klantenbestand onderging in 2023 een grote verandering, waardoor we nu werken voor een heel gediversifieerd klantenportfolio van operators en constructiepartijen.”

 

Dat is indrukwekkend. Welke hoogtepunten steken er voor jou bovenuit?

Sebastiaan: “Onze eerste werknemer en ons eerste contract zijn zonder twijfel memorabele momenten. Maar eigenlijk beleven we wekelijks hoogtepunten. Elke deadline die we halen en elk project dat we scoren, is een overwinning. Volgens mij kan je pas over hoogtepunten spreken op het einde van je carrière. Want zodra je hoogtepunt in het verleden ligt, ga je niet meer vooruit.

Bij WKF Engineering streven we non-stop naar groei en verbetering. Door ons team voortdurend te aligneren volgens de processen van onze klanten, raken we in een stimulerende flow waarmee we sterke resultaten boeken. Op onze lauweren rusten? Dat zit niet in ons DNA.”

 

Dat straalt ambitie uit! Hoe zijn jullie partnerschappen met operators en constructiepartijen gegroeid? Liggen er nieuwe plannen voor de toekomst op de plank?

Sebastiaan: “Door onze eerste klant vanaf het begin maximaal te servicen, creëerden we snel het imago van een kwalitatieve en betrouwbare partner in de telecomwereld. Open communicatie en eerlijk werk zijn voor WKF Engineering prioritair. Daardoor weten (potentiële) klanten ook meteen wat ze aan ons hebben.

Daarnaast blijven we onszelf voortdurend challengen. Waar we staan is mooi, maar we kunnen altijd verder groeien. Volgens mij liggen nieuwe opportuniteiten vooral in het buitenland en moeten we daar nu op inzetten. Samen met onze transparante aanpak lijkt me dit de juiste focus voor de toekomst.”

 

“Je kan pas over hoogtepunten spreken op het einde van je carrière. Als je hoogtepunt in het verleden ligt, ben je in de tussentijd niet verder vooruitgegaan.”
– Sebastiaan Bosmans, CTO van WKF Engineering

 

Er ligt dus heel wat groeipotentieel in het buitenland. Zoals je al zei, hebben jullie betrokken collega’s in Tunesië en India. Willen jullie ook op dat vlak verder uitbreiden?

Sebastiaan: “Nieuwe offshorelocaties oprichten, zit niet meteen in de pipeline. Wel willen we blijvend investeren in onze bestaande delivery centers in Tunesië en India. Door de kwaliteitslat te verhogen, betere IT-materialen te voorzien, de werkomgeving te verbeteren en regelmatig opleidingen te geven, creëren we een hecht team over landsgrenzen heen dat efficiënt en op een lijn werkt. Menselijk contact is een key factor voor succes.”

 

Absoluut. Achter de schermen zijn jullie druk bezig met de ontwikkeling van de work site manager, een fascinerende software solution voor constructiepartijen. Wat zijn the next steps?

Sebastiaan: “Met de work site manager tool willen we zoveel mogelijk constructiepartijen ondersteunen bij de uitvoer van hun civiele werken. De applicatie zal live gaan in januari. Op termijn zullen klanten onze tool voor elk type nutsleiding kunnen gebruiken. Daarnaast willen we deze software solution niet beperken tot constructiepartijen in België, maar ook uitrollen in het buitenland. Iedereen heeft recht op een efficiënte tool.”

 

De lancering van de work site manager zal ongetwijfeld een grote doorbraak betekenen voor veel constructiepartijen. Een laatste vraag om af te sluiten: hoe kijk jij naar de toekomst van WKF Engineering?

Sebastiaan: “De toekomst van WKF Engineering ligt volgens mij grotendeels in het buitenland. Landen zoals Griekenland, Duitsland en Amerika bieden enorme groeikansen. Onze Belgische klanten blijven een vaste waarde in ons portfolio, maar de Belgische markt is nu eenmaal beperkt. Daarom moeten durven verder kijken en ambitieus doorgroeien.

Kwaliteit blijft daarbij onze sleutel tot succes. Het is ons visitekaartje: het opent deuren en zorgt voor vertrouwen bij onze klanten. WKF Engineering is geen low-budget engineeringbedrijf, maar een high-end studiebureau. Dat bereiken we door volop te investeren in de opleiding en ontwikkeling van onze medewerkers. Ons team is onze kracht.”

 

Dankjewel, Sebastiaan, voor dit interessante interview. Wij klinken alvast op de volgende drie jaar van WKF Engineering, veel succes!

 

“Kwaliteit is ons visitekaartje: het opent deuren en creëert vertrouwen bij onze klanten.”
– Sebastiaan Bosmans, CTO van WKF Engineering